PELAKSANAAN PRAKTIK PENGALAMAN LAPANGAN (PPL) II PROGRAM STUDI MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM DI MTsN 1 LANGKAT
DOI:
https://doi.org/10.63353/journaljmpi.v4i1.376Keywords:
Fields Experience Practice, School culture, Madrasah managementAbstract
This study aims to evaluate the implementation of the Field Experience Practice (PPL) programme at MTsN 1 Langkat which focuses on developing student competence in the world of education, especially in madrasah. The research method used is qualitative evaluative with observation, interview, and document study approaches. The data was analysed through interactive analysis which includes collecting, simplifying, presenting data, and drawing conclusions. The results showed that MTsN 1 Langkat succeeded in integrating formal education with religious values and local traditions through various school culture programmes such as Clean Friday, dhikr together, and Islamic holiday commemoration activities. In addition, madrasah administration and management services at MTsN 1 Langkat have been running well, indicated by the existence of clear strategic documents and consistent implementation. Participative madrasah leadership and adequate classroom management also support a conducive learning atmosphere. This programme provides valuable experience for students in understanding the challenges and opportunities in the world of education in a madrasah environmentReferences
Aminah, S., & Ummah, N. I. (2019). EVALUASI PELAKSANAAN PRAKTIK PENGALAMAN LAPANGAN (PPL) II PROGRAM STUDI MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM FAKULTAS TARBIYAH DAN ILMU KEGURUAN (FITK) TAHUN 2017-2018. Jurnal Darussalam; Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, XI(1), 95–114.
Hanum, F., Ningsih, K. F. W., & Rifa’i, M. K. (2022). EFEKTIVITAS PELAYANAN ADMINISTRASI DI MADRASAH ALIYAH NEGERI SIDOARJO. Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, 04(01), 46–61.
Howell, J. L., Bullington, K. E., Gregory, D. E., Williams, M. R., & Nuckols, W. L. (2022). Transformational Leadership in Higher Education Programs. Journal of Higher Education Policy And Leadership Studies (JHEPALS), 3(1), 51–66. https://doi.org/10.52547/johepal.3.1.51
Inggritiya, S. E., Mauladhani, A. E., Safitri, I. A., & Bektiarso, S. (2024). Analisis Pengaruh Penerapan Manajemen Kelas terhadap Kenyamanan Siswa dan Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan, 01(03), 84–89.
Maresi, S. R. P., & Basoeki, A. D. (2024). Upaya meningkatkan kepedulian peserta didik terhadap keberlangsungan lingkungan. JOCAE : Journal of Character and Environment, 1(2), 113–125.
Maulidin, S., & Nawawi, M. L. (2024). STRATEGI KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU: STUDI DI MADRASAH TSANAWIYAH BUSTANUL ULUM JAYASAKTI. TEACHER: Jurnal Inovasi Karya Ilmiah Guru, 4(4), 180–189.
Mubarok, R. (2020). MODEL PENGELOLAAN PRAKTIK PENGALAMAN LAPANGAN PADA MASA PANDEMI. Kelola Journal of Islamic Education Management, 5(2), 147–160.
Nizary, M. A., & Hamami, T. (2020). Budaya Sekolah. AT-TAFKIR: Jurnal Pendidikan, Hukum Dan Sosial Keagamaan, 13(2), 161–172.
Nugroho, A., & Pangestika, A. N. (2017). IMPLEMENTASI KEGIATAN SALAM PAGI DALAM RANGKA MENUMBUHKAN KARAKTER KOMUNIKATIF SISWA SEKOLAH DASAR. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2), 1–5.
Pemba, Y., Darmawang, & Kusuma, N. R. (2022). PERAN LINGKUNGAN BELAJAR TERHADAP KONSENTRASI BELAJAR PESERTA DIDIK DI SMK KATOLIK MUKTYACA. Jurnal Pendidikan Dan Profesi Keguruan, 2(September), 12–20.
Purba, L. S. L., & Harefa, N. (2020). Pengaruh Kandungan Oksigen Udara Sekolah Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. Jurnal EduMatSains, 4(2), 169–182.
Rafsanjani, A., Amelia, Harahap, F. A., Dahyanti, N., Harahap, M. A., & Diastami, S. M. (2023). Pengembangan Profesionalisme Tenaga Kependidikan dalam Mewujudkan Kualitas Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 2296–2305.
Rizal, K., Sa’adah, N., Maharani, P. D., & M, N. A. N. (2025). TRILOGI SUKSES SEKOLAH : RENSTRA, RENOP, DAN PROGRAM KERJA. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 112–123.
Rohimah, E., Liawati, S., Jahari, J., Erihadiana, M., & Amirudin, J. (2024). ( Manajemen Penyusunan Kurikulum Oprasiona Satuan Pendidikan di TK Islam Plus Cilawu Garut Jawa Barat ). Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 18(01), 1–14.
Silaban, R., Priyanti, D., Simamora, M. T., & Sebayang, G. A. B. (2022). PROGRAM KEGIATAN PRAKTIK PENGALAMAN LAPANGAN ( PPL ) DI UPT SD NEGERI 060961 BELAWAN. Abdimas Mandiri - Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(2), 69–75.
Suharsimi, A., Jabar, A., & Safrudin, C. (2008). Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Sugiarto, & Farid, A. (2024). Kepemimpinan Transformasional dalam Meningkatkan mutu Madrasah Ibtidaiyah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1767–1780.
Sumarno, S., Fauzi, A., Sidik, M., Safri, A., & Maisah, M. (2022). MANAJEMEN MADRASAH DALAM MENINGKATKAN PROFESIONAL GURU DI MTs HIDAYATULLAH MEDAN. JIMT : JURNAL ILMU MANAJEMEN TERAPAN, 3(4), 429–441.
Syahro, F., Gymnastiar, K., Awaliyah, M., Rokhmatin, N. A., Mandakani, N., Hidayati, N., Setiyani, P. I., Dewi, P., Barkah, R. Al, & Barokah, S. E. (2023). PENGALAMAN PRAKTIK LAPANGAN : PEMBIASAAN ZIKIR PAGI DAN TADARUS AL- QUR ’ AN DI MTS MA ’ ARIF NU SRAGI. Al-Nizam: Indonesian Journal of Research and Community Service, 1(2), 49–58.
Zulfirman, R. (2022). IMPLEMENTASI METODE OUTDOOR LEARNING DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI MAN 1 MEDAN. Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pengajaran, 3(2), 147–153.
Zulihi, Rofiki, A. A., Ridwan, M., Pratiwi, D., Yelipele, B., Renngiwur, G. H., Nikmah, N. S., Hardianti. (2023). PEDOMAN PRAKTIK PENGALAMAN LAPANGAN PROGRAM STUDI MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM. Jayapura: IAIN Fattahul Muluk Papua
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL J-MPI : JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN, PENELITIAN DAN KAJIAN KEISLAMAN

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.