STIMULASI GURU UNTUK PENGEMBANGAN LITERASI BAHASA ANAK USIA DINI
TEACHER STIMULATION FOR THE DEVELOPMENT OF EARLY CHILDHOOD LANGUAGE LITERACY
Keywords:
Teacher's Role, Language Literacy, Early ChildhoodAbstract
The purpose of this research is to examine how educators can promote language literacy in children. This research method uses a qualitative approach with a literature review technique on scientific papers, books, and other written materials on the teacher's role in stimulating language literacy in early childhood. Based on the findings of this study, it is clear that everyone must be taught literacy from an early age. Instilling a love of reading and writing in young children helps them build a strong foundation for learning and success later in school. The study concluded that there are 10 components to the teacher's role in fostering language literacy in the early years of a child's life: knowledge and experience; having a basic understanding of literacy; engaging in heated discussions; using books; using the alphabet; training phonological acuity; building a language-rich environment; using various media; assessing children's literacy progress; and working with parents.References
Afnida, M., & Suparno, S. (2020). Literasi dalam Pendidikan Anak Usia Dini: Persepsi dan
Praktik Guru di Prasekolah Aceh. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2). https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.480
Cahyani, I. R. (2016). Peran Orang Tua dan Guru dalam Mengembangkan Literasi Dini (Early Literacy) di Kabupaten Sidoarjo. Libri-Net.
Dworetzky, J. P. (1990). Introduction to Child Development. Publishing Company.
Fitria, N. (2021). Peran Guru TK dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Baca Tulis pada Anak Usia 4-5 Tahun Masa Pandemi Covid-19. https://doi.org/10.26418/pipt.2021.42
Hapsari, W., Ruhaena, L., & Pratisti, W. D. (2017). Peningkatan Kemampuan Literasi Awal Anak Prasekolah Melalui Program Stimulasi. Jurnal Psikologi, 44(3). https://doi.org/10.22146/jpsi.16929
Jalongo, M. R. (1992). Early Childhood Language Arts. Allyn and Bacon.
Latif. (2019). Strategi Meghidupkan Literasi Awal Anak Usia Dini Rentang Usia Nol Sampai Lima Tahun. Educhild (Pendidikan & Sosial), 8(2), 59–64.
Masitoh, I., & Novalinda, N. A. (2022). Penerapan pra literasi pada anak usia dini di TK fajar. Edu Happiness: Jurnal Ilmiah Perkembangan Anak Usia Dini, 1(1).
Meilasari, D. (2021). Penerapan Literasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Aisyiyah 1 Labuhan Ratu Bandar Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Moon, T. R. (2005). The role of assessment in differentiation. Theory into Practice, 44(3),
–233.
Puspita, Y. (2023). Implementasi Ice Breaking untuk Menciptakan Kesiapan Belajar dan
Pembelajaran yang Menyenangkan pada Anak Usia Dini. Journal on Education, 5(4), 11758–11766.
Sari, D. Y. (2017). Peran Guru dalam Menumbuhkan Literasi Melalui Bermain Pada Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2). https://doi.org/10.29313/ga.v1i2.3316
Satriana, M., Haryani, W., Jafar, F. S., Maghfirah, F., Sagita, A. D. N., Sopia, & Septiani, F.
A. (2022). Media Pembelajaran Digital dalam Menstimulasi Keterampilan Literasi Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 10(3), 408–414.
https://doi.org/10.23887/paud.v10i3.51579
Sumantri, M., & Syaodih, N. (2006). Perkembangan Peserta Didik. Universitas Terbuka.
Ulfadilah, I., & Darmiyanti, A. (2023). Peran Guru dan Orang Tua Terhadap Stimulasi Keaksaraan Anak Usia Dini. Jurnal Warna : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 08(01), 30–40. https://doi.org/10.24903/jw.v%vi%i.1160
Winarti, W., Akbarjono, A., & Wiwinda. (2023). Peran Guru Dalam Mengembangkan Budaya Literasi Pada Anak Usia Dini Di PAUD Ramadhani Desa Padang Kedeper Bengkulu Tengah. Insan Cendekia, 2(1), 69–75.
Yulia, R., & Eliza, D. (2021). Pengembangan Literasi Bahasa Anak Usia Dini. Golden Age :
Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, V(1), 53–60. https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v5i1.8437
Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81–96. https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1489
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL FASCHO : JURNAL PENELITIAN DAN PENDIDIKAN ANAK USIA DINI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.