PEMBELAJARAN INTERAKTIF SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM BERBASIS TEKNOLOGI UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN PESERTA DIDIK
Keywords:
Interactive Learning, History of Islamic Culture, Technology, E-learning, GamificationAbstract
The teaching of Islamic Cultural History (Sejarah Kebudayaan Islam, SKI) is often perceived as monotonous by students due to traditional instructional methods. Therefore, innovative approaches are needed to enhance learning engagement through interactive, technology-based methods. This article examines the effectiveness of interactive learning in improving students’ understanding of SKI. A qualitative descriptive research method was employed, utilizing literature studies and data analysis from relevant studies. The findings indicate that using interactive media, such as e-learning, animated videos, and gamification, significantly increases students’ motivation and comprehension. Thus, integrating technology into SKI instruction proves to be an effective solution for creating a more engaging and meaningful learning experience.References
Alawiyah, R. (2024). Analisis Pustaka Tentang Hubungan Metode Penilaian Kreatif dan Minat Belajar Siswa dalam Sejarah Kebudayaan Islam. Mutiara.
Dewi Yuliani, Laela Mauludiyana, Muawanah, Zulfatur Romaniyah, & Dian Rif’iyati. (2024). Implementasi Video Animasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Ski Pada Peserta Didik Di Mi. Caruban, 6(4), 403–412. https://doi.org/10.33603/03zpkv32
Goli, N. H., & Achadi, M. W. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (Ski) Pada Kelas 10 Di Ma 1 Yogyakarta. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 3(3), 2503–3506.
Iqbal, M., & Darmanto, D. (2024). Pendekatan Moderasi Beragama dalam Mengatasi Konflik Sosial. Jurnal Manajemen Dan Pengkajian Islam, 3(2).
Masduqi, H. I., & Istikomah. (2023). Pemanfaatan Media Elektronik Sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Jurnal Cendekia, 15(01), 1–13.
Nasrodin, N., Muttaqin, A. I., & Dhani, D. A. (2023). Penerapan Video Animasi Dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Guna Memperdalam Pemahaman Peserta Didik Di Era Digital. INCARE, International Journal of Educational Resources, 4(4), 324–338.
Novialdi, Iswandi, & Syofrianisda. (2024). Konsep Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam dengan Model Integratif yang Realistis di Madrasah Ibtidaiyah. Alifbata, 4(2), 1–11.
Reki Tri Andriani, Aida Rahmi Nasution, & Kusen Kusen. (2024). Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Melalui Aplikasi Canva di MIN 03 Kepahiang. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(2), 244–252. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i2.251
Sofi, E. (2016). Pembelajaran Berbasis e-learning Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas VIII Madrasah Tsanawiyah Negeri. Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan, 1(1), 51.
Wanda, K. (2023). Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Berbasis Kemampuan Warga Di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(2), 373–380.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL J-MPI : JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN, PENELITIAN DAN KAJIAN KEISLAMAN

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.